12-13 juni 2017 | Woldhuis | Apeldoorn
Laatste update: 6 april 2017
| 09:30 |
Ontvangst en muzikale intro |
| 09:45 |
Plenaire dialoog over thema en educatieve werkwijzeno.l.v. Frederike Praasterink, HAS Den Bosch Doel: aanscherping van de eigen kijk op duurzaamheidsvraastukken in de cacaoketen en de educatieve / onderwijskundige mogelijkheden daarvan. |
| 10:45 |
Pauze |
| 11:15 |
Inleiding over het cacoavraagstuk vanuit maatschappelijk perspectiefdoor Caroline Lubbers, Equipoise
Doel: maatschappelijke betekenis en positie van het vraagstuk neerzetten. |
| 11:35 |
Inleiding over de effecten van eerlijke handel op lokale gemeenschappendoor cultureel antropoloog Thijs Struijk, (Groene Generatie NL en Universiteit Utrecht) Doel: inzicht verwerven in de effecten van eerlijke handel op lokale gemeenschappen. |
|
11:55 |
Inleiding over 'Whole school approach'door iemand uit onderwijskringen (nog te vragen) Doel: verduidelijken dat leerprocessen over complexe, maatschappelijke duurzaamheidsvraagstukken niet meer exclusief in de school - en tussen leraar en leerling - plaatsvindt, maar binnen en met de samenleving als geheel.
|
| 12:15 |
DiscussieO.l.v. de dagvoorzitter |
| 12:30 |
Lunchpauze |
| 13:30 |
Samenvatting van de ochtend |
| 14:00 |
Wat betekent een complex vraagstuk als cacao voor jezelf, je werk?Werkvorm: in willekeurige tweetallen naar buiten voor een wandeling waarin ieder ongeveer een kwartier wordt ondervraagd op het thema a.d.h.v. een format. Doel: scherp krijgen van de educatievemogelijkheden in de eigen werksituatie. |
| 14:45 |
Brown paper sessieDoel: vanuit verschillende functies werken aan een gemeenschappelijke educatieve visie die bijdraagt aan bewustwording, kennis en medeverantwoordelijkheid bij doelgroepen voor het (cacao)vraagstuk |
| 16:00 |
Pauze |
| 16:30 |
ConclusiesWerkwijze: interactief Doel: formuleren van elkaar versterkende educatieve aanpakken m.b.t. het hoofdthema |
|
18:00 |
Borrel |
| 18:45 |
Diner |
| 20:00 |
Presentatie van twee actuele praktijkgevallen van complexe, mondiale vraagstukkenWerkvorm: in twee groepen. Vragen en discussie. |
| 20:20 |
Presentatie II van twee actuele praktijkgevallen van complexe, mondiale vraagstukkenWerkvorm: in twee groepen. Vragen en discussie.
|
| 20:45 |
Kampvuur |
| 09:00 |
Inleiding over het cacaovraagstuk vanuit concreet educatief en onderwijskundig perspectiefdoor Martin de Wolf, Fontys
Doel: verduidelijken hoe educatie / onderwijs kunnen bijdragen aan de inzichtelijkheid van het vraagstuk (en eventueel oplossingsrichtingen). |
| 09:30 |
Groepswerk over mogelijkheden van educatieve/onderwijskundige programma's m.b.t. complexe, mondiale duurzaamheidsvraagstukkenDoel: zoeken naar grootste gemene deler voor educatieve/onderwijskundige aanpak en waar de meningen daarover divergeren. |
| 10:30 |
Pauze |
| 11:00 |
Reflectie op en vastleggen van eigen inbreng, leerproces en output van de bijeenkomst, voornemers |
|
11:45 |
Plenair gesprek over opbrengsten van het persoonlijke en het groepswerk tijdens de Oriëntatiedagen |
| 13:00 |
Lunchpauze |
| 14:00 |
Evaluatie, themasuggesties Oriëntatiedagen 2018
|
| 15:00 |
Sluiting |