VVM-lid Simon Schilt deelt het initiatief Onze Markt waaraan hij meewerkt.
Het gaat om consumentenbeweging en democratisch voedselmerk Onze Markt (www.onzemarkt.nl). Consumenten hebben nauwelijks macht over welke producten ze in de supermarkt vinden en welke prijs de boer daarvoor krijgt. Hier gaat Onze Markt verandering in brengen en we beginnen bij de aardappel. Via online vragenlijsten op onze website kan iedereen meestemmen over wat voor een aardappel er in de supermarkt komt te liggen en welke prijs de boer daarvoor krijgt. Want waarom zou democratie alleen iets zijn voor de politiek? Vervolgens brengen we deze aardappels, waar democratisch over gestemd is, onder eigen label uit in de supermarkt. Zo veranderen we stap voor stap het voedselsysteem, zorgen we voor een eerlijke prijs voor de boer en een stem voor de consument/burger.
Interessant om te noemen is dat we onderdeel zijn van een internationale beweging die onder de naam 'C'est Qui, Le Patron?!' in Frankrijk is gestart. Daar is hetzelfde concept een enorm groot succes geworden. Check dit guardian artikel voor meer info: https://www.theguardian.com/world/2019/dec/04/french-shoppers-rejecting-cut-price-capitalism-nicolas-chabanne.
Onze markt is bezig met het vergaren van stemmen voor Onze Markt aardappels. Hoe meer stemmen ze hebben, hoe overtuigender ze zijn als beweging en hoe sneller ze hun eerlijke producten in de supermarkt krijgen.
Baas worden over je eigen voedsel. Dat is het idee achter de consumentenbeweging die vier jaar geleden in Frankrijk begon met het verkopen van melk onder het eigen label C’est qui le patron, oftewel ‘Wie is de baas’. Inmiddels verkopen bijna alle Franse supermarkten dertig C’est qui le patron-producten zoals groenten, zuivel en bier. Onder de naam ‘Onze Markt’ begint de beweging nu ook in Nederland.
Lees het hele artikel op Friesch dagblad.nl>>
Hoe krijgt een boer een eerlijke prijs voor zijn producten en hoe wordt de productie duurzamer? De agrarische sector, de politiek en de retail worstelen met deze vraagstukken. Initiatiefnemer Simon Schilt van Onze Markt zoekt het antwoord bij de consument.
Lees het hele artikel op Nieuwe Oogst>>
Baas worden over je eigen voedsel. Dat is het idee achter de consumentenbeweging die vier jaar geleden in Frankrijk begon met het verkopen van melk onder het eigen label C’est qui le patron, oftewel ‘Wie is de baas’. Inmiddels verkopen bijna alle Franse supermarkten dertig C’est qui le patron-producten zoals groenten, zuivel en bier. Onder de naam ‘Onze Markt’ begint de beweging nu ook in Nederland.
Lees het hele artikel op AD.nl>>
Simon Schilt is mede-initiatiefnemer van Onze Markt is als zelfstandige werkzaam als project- en procesmanager klimaatadaptatie en energietransitie. Hij is VVM-lid sinds 2019.
https://www.linkedin.com/in/simon-schilt-010a3414a/
https://www.onzemarkt.nl | https://dj100.nl/simon-schilt/