VVM logo nieuw 150x150

netwerk van milieuprofessionals

 
Bezoek ons op: 
𝕏

VVM logo nieuw 150x150

netwerk van milieuprofessionals

Bezoek ons op: 
𝕏

DVDO

 

Het eerste jaar Omgevingswet

 

DVDO

 

Het eerste jaar Omgevingswet

 

 

 

 

 


Dag van de Omgevingswet 2024

 Ma. 18 november 2024
 11:30 - 17:00
Provinciehuis Utrecht, Utrecht

 

Deelsessies

Dag van de Omgevingswet 2024

Uitklappen om meer te lezen over de deelsessies. De meeste deelsessies zijn bekend.

Laatste update: 1 november

 
DVDO

Ronde A

13:45-14:45

A1 Jurisprudentie

Maarten Verhoeven , de Rechtspraak
Jos Dolstra , Arena Consulting

Maarten Verhoeven is senior-rechter bij de Rechtspraak. Na zijn inleiding in het plenaire deel van het congres gaat hij in de deelsessie de diepte in voor wat de rechtspraak onder de Omgevingswet betreft en geeft hij een bloemlezing van belangwekkende uitspraken onder de Omgevingswet en het overgangsrecht tot dusver.

 
A2 Initiatieven mogelijk maken onder de Omgevingswet; omgevingsvergunning en omgevingsplan

Annette Zebel-Vaudo  , Rho Adviseurs
Kornelis Jorna , Krea-S - milieuadvies voor bedrijven

De wijze waarop initiatieven onder de Omgevingswet mogelijk kunnen worden gemaakt is veranderd. Initiatieven, zoals gebiedsontwikkelingen, die in strijd zijn met het omgevingsplan kunnen op verschillende manieren mogelijk worden gemaakt.

Aan bod komen tijdens deze sessie de mogelijkheden voor de korte termijn en de lange termijn, de voorbereidingen die altijd moeten worden verricht, de voorwaarden voor het gebruik van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, het wijzigingsbesluit en het publiceren en bekendmaken met STOP-TPOD en TAM-IMRO. Ervaringen uit de praktijk worden daarbij besproken.

 
A3 Omgevingsveiligheid in het omgevingsplan

Marthe Wijfjes , Royal Haskoning DHV
Erik Ader , RUD Utrecht
Simone van Dijk  , Royal HaskoningDHV

Tegelijkertijd met de invoering van de Omgevingswet is het beleid voor omgevingsveiligheid gemoderniseerd. Veel gemeenten zijn gestart (of gaan binnenkort starten) met de omzetting van de bestaande ruimtelijke plannen naar het Omgevingsplan. Voor omgevingsveiligheid blijkt dat nog niet zo makkelijk.

Deze sessie gaat in op de uitdagingen en mogelijkheden die er zijn bij het borgen van Omgevingsveiligheid in het Omgevingsplan. Regels zijn hierbij slechts het sluitstuk. Belangrijker: welke strategische beslissingen moeten worden genomen? Dit gebeurt vanuit het perspectief van de Gemeente Amsterdam en gemeenten in de provincie Utrecht die hiervoor een handreiking hebben gemaakt.

 
A4 Eerste maanden Omgevingswet in werking: wat valt op en wat hebben we nog te doen?

Meryem Tas , VNG
Patricia Palmen , VNG
Herbert Korbee , Korbee & Hovelynck BV

Inmiddels in het DSO 10 maanden live. De aanvragen worden via het Omgevingsloket ingediend en gemeenten publiceren de eerste omgevingsplanwijzingen, omgevingsvisies en programma’s. Het is allemaal nieuw en wennen en alles is nog in ontwikkeling. In deze sessie delen wij de eerste ervaringen vanuit VTH en de planketen.

 
A5 Activiteiten en milieuzonering onder de Omgevingswet

Koos Seerden   , Rho Adviseurs
Rein Bruinsma , Royal HaskoningDHV
Martha Bleeker  , Mees Ruimte en Milieu

De nieuwe VNG systematiek van bedrijven en milieuzonering, de opvolger van het groene/paarse boekje, is bekend Tijdens de sessie wordt de nieuwe milieuzoneringsmethodiek toegelicht aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.

 
A6 Drinkwater en de Omgevingswet

Hanneke Vreugdenhil  , Vitens
Mirjam van Roode , Waterleiding Maatschappij Limburg (WML)
Mark Janssen , Dunea
Nicky del Grosso , Van Hall Larenstein Hogeschool

Iedere gemeente heeft te maken met de zorg voor voldoende en schoon drinkwater. Sommigen hebben te maken met grondwaterbronnen of een drinkwaterproductielocatie, maar in elk geval met drinkwaterleidingen. Het is een aanbeveling om deze drinkwaterbelangen op te nemen in het omgevingsplan. Hiervoor is een hulpmiddel gemaakt.

In de sessie laten drinkwaterbedrijven deze ‘staalkaart’ zien en bespreken met de deelnemers welke verbeteringen zij vanuit de praktijk kunnen aandragen.

 
A7 Slimmer en efficiënter samenwerken bij een vergunningsaanvraag: Geleerde lessen en praktische tips in een interactieve workshop!

Roland Willemsen , Ministerie van BZK

Deze interactieve workshop heeft als doel om de ervaringen van bedrijven en overheden, na bijna een jaar Omgevingswet, uit te wisselen en te verkennen hoe de samenwerking tussen partijen slimmer en efficiënter kan verlopen.

Onder leiding van Roland Willemsen, Business Liaison Manager bedrijfsleven, gaan bedrijven en overheidsexperts in gesprek over hun praktijkervaringen en zoeken ze samen naar slimme oplossingen. Tijdens de sessie bespreken we verschillende onderwerpen zoals onder andere de vergunningcheck en het indienen van aanvragen. Zo leer je elkaars praktijk werkveld een beetje beter kennen.

De workshop biedt je de kans om van collega's en ondernemers te leren, praktische tips te ontvangen en actief bij te dragen aan het verbeteren van de gebruikerservaring van het Omgevingsloket.

 

 

Ronde B

15:15-16:15

B1 Navigeren in het Bal – vind uw weg in het labyrint

Kristel Stassen-Flinzner   , K2 Omgevingswet
Jos Dolstra , Arena Consulting

Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) bevat bijna 375 bladzijden aan regelgeving over milieubelastende activiteiten (mba’s), verdeeld over de hoofdstukken 2 tot en met 5. Hoofstuk 3 van het Bal vormt de kern van deze regelgeving: de richtingaanwijzer. In dit hoofdstuk worden mba’s, vergunningplichten en algemene regels voor deze mba’s aangewezen. Hoofdstuk 4 bevat meldingsplichten en overige algemene regels, zoals emissiewaarden. Informatieplichten worden zowel in hoofdstuk 3 als in de hoofdstukken 4 en 5 teruggevonden.

Waar vindt u welke regels, wanneer is een mba vergunningplichtig of meldingsplichtig, hoe hangen mba’s met elkaar samen, welke informatieplichten zijn van toepassing op een mba en hoe kan ik die vinden?

Kortom: deze sessie leert u navigeren in het labyrint van de hoofdstukken 2 t/m 5 in het Bal.

 
B2 Strafrechtelijke handhaving Omgevingswet in de praktijk

Gert-Jan Elsen  , Wladimiroff Advocaten
Leendert de Bruin, Allios Deite

De Omgevingswet heeft een verruiming van de strafrechtelijke aansprakelijkheid tot gevolg. Gert-Jan Elsen legt uit wat dit voor een bedrijf en zijn management kan betekenen. Wie is wanneer strafrechtelijk aansprakelijk? Kunnen de overheid en haar ambtenaren zelf ook strafrechtelijk worden vervolgd? Welke straffen en maatregelen kan een strafrechter opleggen naast gevangenisstraf, taakstraf of geldboete?

Tijdens deze sessie wordt verder ingegaan op de vraag hoe in de Omgevingswet opgenomen informatieplichten zich verhouden tot het beginsel dat niemand verplicht is aan zijn eigen veroordeling mee te werken. Daarnaast wordt besproken of en zo ja wanneer een incidentonderzoek van een bedrijf in een strafrechtelijke procedure als bewijs mag worden gebruikt. De bestuurlijke boete en de nieuwe Beleidsregel bestuurlijke boete Seveso-inrichtingen Omgevingswet komen ook aan bod.

 
B3 De omgevingsdiensten en de eerste 47 weken van de Omgevingswet

Inge Vrauwdeunt  , Omgevingsdienst regio Utrecht
Kornelis Jorna , Krea-S - milieuadvies voor bedrijven

We zijn nu 47 weken bezig met de Omgevingswet. Een aantal weken geleden stond breed in de krant dat de gemeenten nog flink aan het worstelen waren met de Omgevingswet. Maar hoe zit dat met de Omgevingsdiensten? Waar zijn zij tegenaan gelopen?

In deze sessie vertelt Inge Vrauwdeunt als voorzitter van het Verbeterteam ODNL waar de Omgevingsdiensten tegen aan liepen en hoe ze dat proberen op te lossen.

 
B4 Overgangsrecht

Rut Molenaar-Wingens en Georgina van Reeken, Stibbe
Herbert Korbee , Korbee & Hovelynck BV

We hebben al bijna een volledig jaar met de Omgevingswet kunnen werken. Om de overgang van oude wetten zoals de Wet ruimtelijke ordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Wet milieubeheer naar de Omgevingswet soepel te laten verlopen, voorzien de Omgevingswet en de Invoeringswet Omgevingswet in overgangsrecht. Het overgangsrecht is omvangrijk en op veel verschillende plekken terug te vinden dus dat is best even puzzelen.

In deze sessie maakt Rut Molenaar-Wingens u wegwijs in het overgangsrecht. Daarbij komt het overgangsrecht met betrekking tot bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en handhaving aan bod. De opzet van het overgangsrecht wordt besproken en natuurlijk de ervaringen met het overgangsrecht tot nu toe.

 
B5 Successen met de Omgevingswet

Andor Keur , SAB
Katja Burgman-Linssen , BRO
Marijke Visser-Poldervaart , Antea Group
Maurits Schilt , Witteveen+Bos
Nicole Ploeger , NCOD
Ruud Louwes , Rho Adviseurs
Suzanne Swenne , Tauw
Gijs Willegers , CSG Willem van Oranje

Kennislab Omgevingswet presenteert uiteenlopende successen die met de Omgevingswet zijn behaald. Successen bereiken is ook de inzet van Kennislab, een consortium van bureaus die zijn aangesloten bij Koninklijke NL Ingenieurs en BNSP. Natuurlijk, er is nog veel te doen, verbeteren en te ontdekken.

We gaan graag met jou in gesprek wat Kennislab voor jou kan betekenen om successen te behalen. Je kunt ook kennismaken met het nieuwe kernteam van Kennislab.


 
B6 Ervaringen met het digitaal stelsel voor de Omgevingswet: feiten, cijfers en duiding

Arie Duindam , Het Kadaster
Jan Stufken , Het Kadaster, TBO
Hennie Genee  ,  Provero/PBLQ

Het DSO wordt de ruggengraat van de Omgevingswet genoemd. Hoe stevig en stabiel is het DSO gebleken vanaf inwerkingtreding van de Omgevingswet. Een verhaal met feiten, cijfers en duiding!

 

 

Samenwerkingspartners

logo-knw-635x212 logo-vmr-150x100 stadswerk-logo-nieuw logo-vereniging-bwtoezicht2 logo-provero-150-wit logo-jong-leefomgeving-nieuw  logo-federatie-ruimtelijke-kwaliteit