Laatste update: 1 november
Maarten Verhoeven , de Rechtspraak
Jos Dolstra , Arena Consulting
Maarten Verhoeven is senior-rechter bij de Rechtspraak. Na zijn inleiding in het plenaire deel van het congres gaat hij in de deelsessie de diepte in voor wat de rechtspraak onder de Omgevingswet betreft en geeft hij een bloemlezing van belangwekkende uitspraken onder de Omgevingswet en het overgangsrecht tot dusver.
Annette Zebel-Vaudo , Rho Adviseurs
Kornelis Jorna , Krea-S - milieuadvies voor bedrijven
De wijze waarop initiatieven onder de Omgevingswet mogelijk kunnen worden gemaakt is veranderd. Initiatieven, zoals gebiedsontwikkelingen, die in strijd zijn met het omgevingsplan kunnen op verschillende manieren mogelijk worden gemaakt.
Aan bod komen tijdens deze sessie de mogelijkheden voor de korte termijn en de lange termijn, de voorbereidingen die altijd moeten worden verricht, de voorwaarden voor het gebruik van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, het wijzigingsbesluit en het publiceren en bekendmaken met STOP-TPOD en TAM-IMRO. Ervaringen uit de praktijk worden daarbij besproken.
Marthe Wijfjes , Royal Haskoning DHV
Erik Ader , RUD Utrecht
Simone van Dijk , Royal HaskoningDHV
Tegelijkertijd met de invoering van de Omgevingswet is het beleid voor omgevingsveiligheid gemoderniseerd. Veel gemeenten zijn gestart (of gaan binnenkort starten) met de omzetting van de bestaande ruimtelijke plannen naar het Omgevingsplan. Voor omgevingsveiligheid blijkt dat nog niet zo makkelijk.
Deze sessie gaat in op de uitdagingen en mogelijkheden die er zijn bij het borgen van Omgevingsveiligheid in het Omgevingsplan. Regels zijn hierbij slechts het sluitstuk. Belangrijker: welke strategische beslissingen moeten worden genomen? Dit gebeurt vanuit het perspectief van de Gemeente Amsterdam en gemeenten in de provincie Utrecht die hiervoor een handreiking hebben gemaakt.
Meryem Tas , VNG
Patricia Palmen , VNG
Herbert Korbee , Korbee & Hovelynck BV
Inmiddels in het DSO 10 maanden live. De aanvragen worden via het Omgevingsloket ingediend en gemeenten publiceren de eerste omgevingsplanwijzingen, omgevingsvisies en programma’s. Het is allemaal nieuw en wennen en alles is nog in ontwikkeling. In deze sessie delen wij de eerste ervaringen vanuit VTH en de planketen.
Koos Seerden , Rho Adviseurs
Rein Bruinsma , Royal HaskoningDHV
Martha Bleeker , Mees Ruimte en Milieu
De nieuwe VNG systematiek van bedrijven en milieuzonering, de opvolger van het groene/paarse boekje, is bekend Tijdens de sessie wordt de nieuwe milieuzoneringsmethodiek toegelicht aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.
Hanneke Vreugdenhil , Vitens
Mirjam van Roode , Waterleiding Maatschappij Limburg (WML)
Mark Janssen , Dunea
Nicky del Grosso , Van Hall Larenstein Hogeschool
Iedere gemeente heeft te maken met de zorg voor voldoende en schoon drinkwater. Sommigen hebben te maken met grondwaterbronnen of een drinkwaterproductielocatie, maar in elk geval met drinkwaterleidingen. Het is een aanbeveling om deze drinkwaterbelangen op te nemen in het omgevingsplan. Hiervoor is een hulpmiddel gemaakt.
In de sessie laten drinkwaterbedrijven deze ‘staalkaart’ zien en bespreken met de deelnemers welke verbeteringen zij vanuit de praktijk kunnen aandragen.
Roland Willemsen , Ministerie van BZK
Deze interactieve workshop heeft als doel om de ervaringen van bedrijven en overheden, na bijna een jaar Omgevingswet, uit te wisselen en te verkennen hoe de samenwerking tussen partijen slimmer en efficiënter kan verlopen.
Onder leiding van Roland Willemsen, Business Liaison Manager bedrijfsleven, gaan bedrijven en overheidsexperts in gesprek over hun praktijkervaringen en zoeken ze samen naar slimme oplossingen. Tijdens de sessie bespreken we verschillende onderwerpen zoals onder andere de vergunningcheck en het indienen van aanvragen. Zo leer je elkaars praktijk werkveld een beetje beter kennen.
De workshop biedt je de kans om van collega's en ondernemers te leren, praktische tips te ontvangen en actief bij te dragen aan het verbeteren van de gebruikerservaring van het Omgevingsloket.
Kristel Stassen-Flinzner , K2 Omgevingswet
Jos Dolstra , Arena Consulting
Het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) bevat bijna 375 bladzijden aan regelgeving over milieubelastende activiteiten (mba’s), verdeeld over de hoofdstukken 2 tot en met 5. Hoofstuk 3 van het Bal vormt de kern van deze regelgeving: de richtingaanwijzer. In dit hoofdstuk worden mba’s, vergunningplichten en algemene regels voor deze mba’s aangewezen. Hoofdstuk 4 bevat meldingsplichten en overige algemene regels, zoals emissiewaarden. Informatieplichten worden zowel in hoofdstuk 3 als in de hoofdstukken 4 en 5 teruggevonden.
Waar vindt u welke regels, wanneer is een mba vergunningplichtig of meldingsplichtig, hoe hangen mba’s met elkaar samen, welke informatieplichten zijn van toepassing op een mba en hoe kan ik die vinden?
Kortom: deze sessie leert u navigeren in het labyrint van de hoofdstukken 2 t/m 5 in het Bal.
Gert-Jan Elsen , Wladimiroff Advocaten
Leendert de Bruin, Allios Deite
De Omgevingswet heeft een verruiming van de strafrechtelijke aansprakelijkheid tot gevolg. Gert-Jan Elsen legt uit wat dit voor een bedrijf en zijn management kan betekenen. Wie is wanneer strafrechtelijk aansprakelijk? Kunnen de overheid en haar ambtenaren zelf ook strafrechtelijk worden vervolgd? Welke straffen en maatregelen kan een strafrechter opleggen naast gevangenisstraf, taakstraf of geldboete?
Tijdens deze sessie wordt verder ingegaan op de vraag hoe in de Omgevingswet opgenomen informatieplichten zich verhouden tot het beginsel dat niemand verplicht is aan zijn eigen veroordeling mee te werken. Daarnaast wordt besproken of en zo ja wanneer een incidentonderzoek van een bedrijf in een strafrechtelijke procedure als bewijs mag worden gebruikt. De bestuurlijke boete en de nieuwe Beleidsregel bestuurlijke boete Seveso-inrichtingen Omgevingswet komen ook aan bod.
Inge Vrauwdeunt , Omgevingsdienst regio Utrecht
Kornelis Jorna , Krea-S - milieuadvies voor bedrijven
We zijn nu 47 weken bezig met de Omgevingswet. Een aantal weken geleden stond breed in de krant dat de gemeenten nog flink aan het worstelen waren met de Omgevingswet. Maar hoe zit dat met de Omgevingsdiensten? Waar zijn zij tegenaan gelopen?
In deze sessie vertelt Inge Vrauwdeunt als voorzitter van het Verbeterteam ODNL waar de Omgevingsdiensten tegen aan liepen en hoe ze dat proberen op te lossen.
Rut Molenaar-Wingens en Georgina van Reeken, Stibbe
Herbert Korbee , Korbee & Hovelynck BV
We hebben al bijna een volledig jaar met de Omgevingswet kunnen werken. Om de overgang van oude wetten zoals de Wet ruimtelijke ordening, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en Wet milieubeheer naar de Omgevingswet soepel te laten verlopen, voorzien de Omgevingswet en de Invoeringswet Omgevingswet in overgangsrecht. Het overgangsrecht is omvangrijk en op veel verschillende plekken terug te vinden dus dat is best even puzzelen.
In deze sessie maakt Rut Molenaar-Wingens u wegwijs in het overgangsrecht. Daarbij komt het overgangsrecht met betrekking tot bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en handhaving aan bod. De opzet van het overgangsrecht wordt besproken en natuurlijk de ervaringen met het overgangsrecht tot nu toe.
Andor Keur , SAB
Katja Burgman-Linssen , BRO
Marijke Visser-Poldervaart , Antea Group
Maurits Schilt , Witteveen+Bos
Nicole Ploeger , NCOD
Ruud Louwes , Rho Adviseurs
Suzanne Swenne , Tauw
Gijs Willegers , CSG Willem van Oranje
Kennislab Omgevingswet presenteert uiteenlopende successen die met de Omgevingswet zijn behaald. Successen bereiken is ook de inzet van Kennislab, een consortium van bureaus die zijn aangesloten bij Koninklijke NL Ingenieurs en BNSP. Natuurlijk, er is nog veel te doen, verbeteren en te ontdekken.
We gaan graag met jou in gesprek wat Kennislab voor jou kan betekenen om successen te behalen. Je kunt ook kennismaken met het nieuwe kernteam van Kennislab.